Vinterläsning – Jag Carl Larsson

Vinterläsning  – Jag Carl Larsson en biografi av Per I. Gedin

Spännande inspirerande läsning – konsthistoriskt, intressant biografiskt,  men även kulturhistoriskt – för vår svenska möbelhistoria. Se omslagsbilden självporträttet från 1890-tal i bakgrunden en Karmstol Rokoko med bildhuggeri. Finns i Stolen.nu’s sortiment.

Carl Larsson med fru Karin var båda utbildade konstnärer och båda intresserade sig för heminredning. De initierade en ny inriktning, uppmanade alla att bry sig om sitt hem. De vände sig mot det mörka dystra i sent 1800-tal. Det nya var uppmaningen att använda ljusa färger i den grundläggande  inredningen och  lätta  praktiska möbler. Ut med mörka övermöblerade hem med tunga sammetsdraperier.

I Sundborn finns att se möbler i stil från svenskt 1700-tal t.ex. mörka rokokostolar i biblioteket. Troligtvis ärvdes och blandades möbler i det Larssonska hemmet såväl som i våra egna hem idag. Den mest iögonfallande stolen är dock den lätta, ljusa s.k. Bellmanstolen, döpt av Carl Larsson såsom varande en stol i stil från svenskt 1700-tal, alltså från Bellmans tid. Kuriosa är dock att stolen ej fanns under Bellmans tid. Modellen är en sengustaviansk stil, dvs. uppkommen efter Gustaf III’s död 1792. Bellman gick ur tiden 1795 och stolen tillverkades först omkring 1800.  Bellmanstolen finns i Stolen.nu’s sortiment.

Inredningen av det Larssonska hemmet fick en revolutionerande betydelse för möbleringen av våra svenska hem. Se även Carl Larssons egen beskrivning i Ett hem. Det vackra förmaket med de vita Bellmansstolarna med det blåvita tyget och enligt Per I Gedin ”det första svenska fönstret utan gardiner”. Ljust, luftigt och vackert – klassiskt.

Vid besök i Sundborn där hemmet är bevarat och öppet för allmänheten kan man beundra det vackra förmaket men även de starka färgerna i matsal och övrig inredning, främst rött och grönt. Förklaringen är naturligtvis att en konstnär måste leva med färger och kontraster.

Kuriosa – den vita ljusa svenska renässansen vid varje sekelskifte;

Slutet av 1700-tal 

Gustaf III introducerar de ljusa möblerna i nyklassisistisk stil  som står mot den mörka snirkliga Rokokon.

Slutet av 1800-tal

Karin och Carl Larsson och även Ellen Key initierar de ljusa färgerna och de lätta möblerna i kontrast mot den mörka ekmöbleringen och mörka sammetsdraperier.

Slutet av 1900-tal

Ljust och fräscht lanseras i heminredningstidningar genom etablering av vita hem och vita rum i minimalistisk anda mot den mörka traditionella möbleringen med mahogny och andra importerade träslag.

Ur Stolen.nu’s pressrelease från Möbelmässan 2011 – budskapet är att blanda ljust och mörkt för att inreda ett personligt hem.

Då som nu uppstår i mötet mellan svart och vitt en känslosam kontakt som inspirerar all inredning i hem och offentlig miljö.

Av Boel Ahlberg, Stolen.nu

 

Lämna en kommentar